"På tur i Svendborg"
En gruppe på 10 - en flok modne par.
Et her-boende familiemedlem havde anbefalet en event: “Kælderkold krimi” med Karen. Det gjorde vi, og hvilken oplevelse.
Karen have i bedste Sherlock Holmes stil gransket gamle kilder for beretninger om livet i byen for godt 100 år siden - overvejende på skyggesiden og i værtshusmiljøet. Sikke skæbner.
Med gribende begejstring førte Karen os ind i dramaer, krimi-handlinger og sociale udfordringer.
Efter hver beretning, fik vi i grupper lov til at komme med vores bud på, hvordan det beskrevne drama rent faktisk endte.
Det blev en konkurrence mellem kvinder og herrer - sådan delte vi os op. Kvinderne vandt - de havde en bedre forståelse af forholdene for fx de udsatte kvinder i beretningerne.
Undervejs besøgte vi nogle af de værtshuse, hvor dramaerne foregik. Det gav en meget levende oplevelse af disse. Byen fik liv på en ny måde.
Efter godt 2 timer, et par værtshusbesøg, nogle gribende beretninger om fortidens dramaer i Svendborg og en udfordrende konkurrence sagde vi farvel til Karen, opløftede og klogere på Svendborg for ca. 100 år siden.
Stor tak til Karen for en dejlig lørdag eftermiddag.
Jens Erik Henriksen